Trenutni razvoj tržnih centara, sličnih Promenadi, u Srbiji je na niskom nivou, s obzirom na situaciju na svetskom tržištu, kao i na situaciju u vezi sa finansiranjem takvih projekata. Ukoliko se u budućnosti pojavi neki takav projekat bilo da je reč o Beogradu, Nišu, Kragujevcu ili nekom drugom većem gradu, mi bismo vrlo rado bili deo njega.
Razgovarali smo i ove godine sa izvršnim direktorom kompanije Univerexport, Nikolom Cvijanovićem o poslovnim planovima i daljoj ekspanziji prodajne mreže, kao i o proširenoj ponudi i asortimanu domaćih proizvoda i organske hrane.
Kao najveći domaći trgovački lanac u Srbiji, Univerexport nastavlja snažnu ekspanziju i širenje maloprodajne mreže. Koliko je novih objekata otvoreno za poslednjih godinu dana i u kojim gradovima potrošači mogu da očekuju vaš dolazak u narednom periodu?
Kompanija Univerexport aktivno radi na ekspanziji maloprodajne mreže, sa fokusom pre svega na prostor centralne Srbije ne zapostavljajući ni delove tržišta na kojima je do sada ostvarila dominantno učešće, a sa ciljem da u narednih nekoliko godina postanemo trgovinski lanac koji posluje u svakom gradu na tržištu Republike Srbije. Ovakav plan podrazumeva minimum 10 objekata godišnje na do sada nepokrivenim delovima tržišta.
U prvoj polovini godine Univerexport je otvorio svoje objekte u Lazarevcu, Ćupriji, Jagodini i Užicu, kao i u Kikindi, Novom Sadu i Beogradu, a do kraja godine nas očekuje i otvaranje dva objekta na Zlatiboru, u Pančevu i Sremskim Karlovcima. U toku sledeće godine nastavljamo niz otvaranja, a sve u skladu sa strategijom širenja. Planirani su izlasci i na tržište Loznice, Paraćina, Kragujevca i Čačka, a nadamo se i još nekoliko gradova.
Najavili ste da ćete ulaskom u nove gradove ponudu prilagoditi tržištu u datom trenutku. Šta su donela nova otvaranja? Da li je započeta saradnja sa manjim lokalnim proizvođačima u novim regionima u kojima od nedavno poslujete?
Saradnja sa lokalnim proizvođačima nam je izuzetno značajna jer smatramo da asortiman mora biti prilagođen samom tržištu – potrebama i navikama lokalnog stanovništva. Pored toga, kompanija Univerexport na ovaj način pruža prostor i podršku i manjim lokalnim proizvođačima, na šta smo takođe veoma ponosni. Potrošači na novim lokacijama sada imaju priliku da sagledaju bogatstvo Univerexport asortimana upoznajući se sa našom ličnom proizvodnjom i istovremeno kupujući lokalne proizvode, što asortimanu daje i posebnu širinu kao i prilagođenost lokalnom tržištu.
Tokom prošle godine najavili ste investicioni plan uz otvaranje više od 50 supermarketa u narednih pet godina. Da li planovi ostaju imajući u vidu veoma turbulentan period koji pogađa maloprodajni sektor?
Bez obzira na značajan rast nivoa kamatnih stopa i restriktivne mere NBS koje destimulišu i otežavaju mogućnosti za investiranje, rezultati koje smo ostvarili tokom prošle godine kao i oni koje realizujemo tokom ove nam omogućuju da ostanemo pri tome da ćemo i u budućnosti otvarati planirani broj objekata godišnje. U tekućoj godini ostvarujemo plan širenja maloprodajne mreže, kao što smo sigurni da ćemo i u sledećoj godini realizovati planirano.
Efikasnije poslovanje podrazumeva i uvođenje novih inovacija, jedna od njih su i digitalne cene koje je Vaša kompanija među prvima na tržištu uvela u svoje maloprodajne objekte. Kako su potrošači reagovali na njih i koliko je takvo rešenje donelo bolje uslove za rad zaposlenih?
Elektronske cene kao inovacija zaposlenima u maloprodaji olakšavaju i ubrzavaju proces rada u momentu kada na tržištu egzistira visok nivo inflacije kao i akcijskih aktivnosti, koje značajno utiču na uvećanu potrebu zamene regularnih cenovki, a samim tim se povećava i mogućnost greške uzrokovane ljudskim faktorom. Ova investicija, bez obzira na svoju visinu, olakšava procese rada, u potpunosti u realnom vremenu usklađuje cenu na rafu i kasi što potrošačima pruža veliku sigurnost, a sa aspekta zaštite životne sredine značajno smanjuje potrošnju papira.
Ono po čemu se grupa Univerexport izdvaja od svih konkurenata na tržištu jeste širok asortiman domaćih proizvoda iz sopstvene proizvodnje. U kojoj meri su oni trenutno zastupljeni i koliki je njihov udeo u celokupnom asortimanu?
Kompanija Univerexport i pre samog razvoja robne marke, kao značajnog dela politike upravljanja asortimanom i profitabilnošću svakog trgovinskog lanca, prepoznala je značaj činjenice da potrošač treba i mora da ima poverenje u kvalitet onoga što se nalazi u prodaji. Sa tog aspekta Univerexport je još tokom devedesetih započeo proces razvoja sopstvenih proizvodnih pogona, a danas su naše sveže meso i delikatesi jedan od značajnijih faktora pri donošenju odluke o kupovini u Univerexport-u. Takođe posebno smo ponosni na činjenicu da smo ne samo prepoznali razvoj kategorije organskih proizvoda, nego i razvoj ličnih organskih zasada. Sve to je samo deo našeg širokog asortimana.
Lider ste na tržištu u ponudi domaće organske hrane, a Vaš brend Organa predstavlja centralno mesto u toj kategoriji. Koliko su organski proizvodi zastupljeni u korpama srpskih potrošača i da li imate u planu da radite na jačanju ponude u asortimanu organskih proizvoda?
Udeo organskih proizvoda u korpama naših potrošača beleži konstantan trend rasta. Mi, kao najveći domaći trgovinski lanac, u svim objektima većeg formata posebnu pažnju smo posvetili ovom delu asortimana i njegovoj širini. Svesni smo da posebna ciljna grupa ima najveći stepen zainteresovanosti za ovaj deo asortimana, ali smo isto tako svesni činjenice da je ova ciljna grupa sve brojnija. Takođe, u kontekstu širine organskog asortimana, posebnu pažnju posvećujemo razvoju sopstvene organske proizvodnje na našim sertifikovanim organskim oranicama kao i preradi dobijenih proizvoda pod brendom Organa.
Imajući u vidu da ste dobro pozicionirani u Vojvodini i Beogradu u kojima je retail sektor veoma dobro razvijen sa velikim brojem maloprodajnih lanaca, kako gledate na konkurenciju?
Kad je reč o konkurenciji koja radi u skladu sa zakonom, uvek na njih gledamo afirmativno. Posmatrajući kako radi konkurencija stalno učimo i unapređujemo sopstvene poslovne procese. Očekujemo da kroz tržišnu utakmicu nađemo tržišne niše i način na koji ćemo doći do potrošača kvalitetnijim putem nego što to radi konkurencija. Jedino što nam je bitno je da konkurencija bude lojalna, što nije uvek slučaj, pogotovo kada je reč o pijačnoj prodaji van legalnih tokova.
Novi Sad ostaje centralno mesto Vašeg poslovanja u kome poslujete sa ekskluzivnim supermarketom koji se nalazi u tržnom centru Promenada. Jedinstven koncept i moderan dizajn kupcima pruža najviši nivo usluge i ponude. Da li takve objekte možemo da očekujemo u Beogradu i drugim većim gradovima?
Naša interesovanja su okrenuta u pravcu raspoloživih prostora takve vrste sa kvadraturom od 3.000 kvadrata ili čak i više. Nažalost, trenutni razvoj tržnih centara, sličnih Promenadi, u Srbiji je na niskom nivou, s obzirom na situaciju na svetskom tržištu, kao i na situaciju u vezi sa finansiranjem takvih projekata. Ukoliko se u budućnosti pojavi neki takav projekat bilo da je reč o Beogradu, Nišu, Kragujevcu ili nekom drugom većem gradu, mi bismo vrlo rado bili deo njega.
Dugoročno gledano, nakon širenja na celoj teritoriji Republike Srbije, da li bi Univerexport objekte mogli da vidimo izvan njenih granica?
U ovom trenutku nemamo takve planove. U narednih desetak godina vidimo dovoljno prostora za širenje mreže maloprodajnih Univerexport objekata na teritoriji Republike Srbije. U tom periodu tržište Srbije, sasvim sigurno, može da nam obezbedi neophodan rast koji nam je potreban i kom težimo.