„JYSK prati nove trendove jer želi da omogući svim kupcima individualan pristup kupovini. Kupovina putem webshopa brzo raste na svetskom tržištu, a isti trend beležimo i na tržištu Srbije. Online prodaja u JYSK-u raste za 20% već 3. godinu zaredom, a udeo u ukupnoj prodaji je oko 4%. Verujemo da će sa razvojem tržišta i digitalne tehnologije rast biti još veći.“
JYSK u Srbiji nastavlja sa rastom i proširenjem ponude i broja maloprodajnih objekata, a o trenutnom stanju kompanije i budučim ciljevima i planovima u Srbiji govorimo sa Retail Manager-om kompanije, Zoranom Maleševićem.
Kompanija JYSK svoje poslovanje u Srbiji započinje 2011. godine otvaranjem prodavnice u Subotici. U 2017. godini zabeležili ste rast prodaje za više od 18%. Da li je pozitivan rast zabeležen i u 2018. godini i kakva su očekivanja za ovu godinu?
JYSK u Srbiji tradicionalno beleži dvocifreni rast, pa smo tako i u 2018. godini imali rast od 15%. Trend je pozitivan i ponosni smo na rezultate, koji su proizvod dugogodišnjeg ulaganja u internu organizaciju i istraživanje tržišta, tj. kako da našim kupcima budemo pristupačniji i što bliži njihovim potrebama. Da smo na dobrom putu – brojevi sami govore.
U oktobru prošle godine ste u prodavnici u Zrenjaninu predstavili svoj novi koncept prodavnice. Koje novine i unapređenje u usluzi ste doneli potrošačima uvođenjem novog koncepta?
U Zrenjaninu smo predstavili novi koncept uređenja prodavnica sa oznakom 3.0 i njime započeli niz preuređenja naših prodavnica širom Srbije. Reč je o najnovijem konceptu kog odlikuje potpuno drugačiji, skandinavski stil, uz koji naši kupci imaju inspirativniji doživljaj kupovine.
Osim boljeg načina izlaganja proizvoda, naglasak je i na boljem osvetljenju, lepšim policama, podovima sa motivom drveta i boljoj preglednosti prodavnice.
Kompanija JYSK je najavila da će nastaviti svoju snažnu ekspanziju u Srbiji. Da li po Vama postoji veliki potencijal za otvaranje većeg broja JYSK prodavnica i sa koliko novih objekata biste u potpunosti pokrili srpsko tržište maloprodaje?
Trenutni cilj za srpsko tržište je 60 objekata, pa možemo reći kako smo tek na polovini našeg puta. Najvažnije je da imamo poverenje kupaca i upravo su oni ti koji odlučuju o krajnjem broju prodavnica. Zadati broj nije i konačan, pa ukoliko procenimo da naši kupci imaju veće potrebe na postojećim ili na drugim lokacijama, tu smo da im to osiguramo.
Ovo je proces u kojem je potrebno neprestano „osluškivati puls“ i prilagođavati se, jer je tržište živo. Naši potrošači menjaju svoje navike i potrebe iz godine u godinu.
JYSK je svojim zaposlenima već drugi put tokom ove godine povećao plate. Koliko su iznosila povećanja i da li kompanija JYSK nudi i druge mogućnosti, kao što su dodatni „benefiti“ i programi za unapređenje karijere?
Povećanje se odrazilo na plate za čak 70 posto zaposlenih u JYSK-ovim prodavnicama širom zemlje, pri čemu je najveći procenat iznosio 30 posto. Najviše su porasle plate zaposlenih sa najnižim primanjima. Za svojih više od 250 zaposlenih, osim povećanja materijalnih prava, JYSK redovno isplaćuje regres, a zaposleni, kroz dodatni angažman i trud, mogu dobiti bonuse bez limita na mesečnoj, kvartalnoj i godišnjoj bazi.
Ono po čemu se izdvajamo su i razvojni programi. Cilj nam je da pozicije rukovodilaca popunjavamo internim napredovanjem, pa smo osmislili razvojne programe koji našim talentima omogućavaju da radom sa mentorima i dodatnom edukacijom napreduju na više pozicije.
Svake godine broj polaznika razvojnih programa raste. Iza nas je već 5 generacija zaposlenih koji su svoju karijeru započeli kao prodavci u prodavnicama, a danas su rukovodioci svojih timova.\r\nČesto se dešava da pojedinci, koje interno nazivamo „talentima“, sa pozicije prodavca pređu na poziciju zamenika rukovodioca prodavnice ili čak rukovodioca prodavnice.
Od trenutka kada osoba uđe u JYSK, bez obzira na koju poziciju, nudimo mogućnost i uslove za razvoj, a u određenom trenutku, dajemo priliku da pokaže šta zna. Nije u pitanju samo hijerarhijsko napredovanje. Ima mnogo situacija u kojima su pojedinci pokazali talenat na nekom od područja, pa postali treneri/mentori kao specijalisti za to područje. Upravo nam takav način rada i razvoja stvara timove za postizanje vrhunskih rezultata.
Veliku potvrdu imamo i u stopi fluktuacije, koja je u JYSK-u niža od proseka branše, što govori da kad jednom postanete deo JYSK-ovog tima – teško ćete promeniti odluku. Uz to redovno provodimo i anonimna istraživanja o zadovoljstvu zaposlenih (ESS) kroz koja dobijamo veoma visoke ocene kao poslodavac.
Veliki broj Vaših maloprodajnih objekata nalazi se u okviru retail parkova i tržnih centara. Da li ćete se i ubuduće fokusirati na takve lokacije imajući u vidu da one postaju sve atraktivnije i za kupce u Srbiji?
Trenutno nam je oko 70% objekata u sklopu tržnih centara upravo zbog te atraktivnosti lokacije, ali to, naravno, nije jedini pokazatelj na osnovu kojeg donosimo odluke o otvaranju novih prodajnih mesta.
JYSK je prisutan i u jednom broju gradova bez velikih tržnih centara i to nas ne sprečava da otvaramo objekte jer nam je jedini cilj približiti se što više kupcima, biti prodavnica iz susedstva uvek sa odličnom ponudom, stručnim i edukovanim zaposlenima, spremnim da odgovore na sve potrebe naših kupaca. Naglasak u našoj novoj strategiji smo stavili baš na taj deo, sa ciljem da se još više približimo kupcu i njegovim potrebama.
Uvođenjem novog koncepta, kupcima ste ponudili i nove kolekcije nameštaja. Da li ste zadovoljni prodajom i koliko ukupno proizvoda kupci mogu da pronađu u JYSK prodavnicama?
Našim kupcima u prodavnicama i na webshopu nudimo gotovo 5000 proizvoda, a asortiman neprestano osvežavamo u zavisnosti od potražnje, potreba i trendova. Već treću godinu zaredom JYSK svojim kupcima predstavlja po 3 nova dizajnerska stila. Na taj način, prema trendovima sezone, kupci mogu pronaći inspiraciju i u prodavnicama sa izloženim proizvodima, u tzv. Mix&Match ćoškovima.
Ideja je da našim kupcima maksimalno olakšamo kupovinu nudeći im gotova i skladna rešenja prema njihovim potrebama, kroz koja mogu kombinovati već postojeće komade u svom domu sa novim nameštajem, dodacima ili dekoracijom.
Na sajtu JYSK Srbija, dostupna je i online prodavnica koja omogućava i besplatnu dostavu. Kako ste zadovoljni online prodajom u Srbiji i kakve trendove uočavate kod ovog metoda prodaje?
JYSK prati nove trendove jer želi da omogući svim kupcima individualan pristup kupovini. Kupovina putem webshopa brzo raste na svetskom tržištu, a isti trend beležimo i na tržištu Srbije. Online prodaja u JYSK-u raste za 20% već 3. godinu zaredom, a udeo u ukupnoj prodaji je oko 4%. Verujemo da će sa razvojem tržišta i digitalne tehnologije rast biti još veći. Izuzetno je važno raditi na tzv. „omnichannel iskustvu“, što znači biti još bliže kupcu i svakodnevno osluškivati sve njegove potrebe.
Kupac ne sme osetiti razliku bez obzira na koju varijantu kupovine se odlučio – usluga mora biti uvek na istom nivou. Kao primere naveo bih da JYSK svojim kupcima daje garancije: „NEOGRANIČEN POVRAT“ i „KUPITE ONLINE – VRATITE U PRODAVNICU“. Ovo poslednje znači da kupac ne mora vraćati proizvod online, što često bude sa velikim teškoćama, već ga može vratiti u bilo koju od naših prodavnica.
Proizvod se može vratiti ili lako zameniti za drugi, ako se kupac predomisli. Uz to pružamo i puni povrat sredstava bez vremenskog ograničenja za proizvode koji se vraćaju uz priložen račun. To se odnosi i na proizvode kupljene u našim prodavnicama i na one kupljene u našem webshopu, a kupac sam bira način koji mu najviše odgovara.
Godišnji promet JYSK Grupe iznosi više od 3,5 milijardi evra. Kakva su očekivanja prodaje na globalnom nivou za ovu godinu i da li kompanija planira ulazak na nova tržišta?
JYSK grupacija godinu je završila s prometom od 3.58 milijardi evra. Razvoj je stabilan i kontrolisan. Imamo gotovo 23.000 zaposlenih, koji su zaslužni za postizanje ovakvih rezultata. Danas grupacija broji skoro 2800 prodavnica od čega je 187 franšiza. Samo u poslednjoj godini otvorili smo blizu 140 novih prodavnica.
JYSK je kompanija s apetitom za širenje i željom da postane poznata u celom svetu, a tako je još od otvaranja prve prodavnice pre 40 godina. Dodatnu snagu nam daje spajanje sa sestrinskom kompanijom Dänisches Bettenlager koje će biti 01.09.2019. Očekujemo da ćemo udruživanjem snaga ojačati poziciju na tržištu, što će doneti višestruku korist našim zaposlenima i kupcima.
Irska je poslednja veća zemlja u Evropi u kojoj kupci do sada nisu imali priliku posetiti lokalnu JYSK prodavnicu. Zato smo u gradu Naasu, nedaleko od Dablina, početkom aprila, otvorili prvu prodavnicu, a uskoro planiramo i ulazak na tržište Rusije.
Kompanija JYSK veliku pažnju posvećuje kvalitetu i bezbednosti svojih proizvoda. Šta je sve potrebno kako bi se proizvod našao u Vašim maloprodajnim objektima i ispunio standarde JYSK grupe?
JYSK kao velika međunarodna kompanija koja je u svakodnevnom kontaktu sa hiljadama kupaca, brojnim dobavljačima i saradnicima, ima veliku obavezu da provodi „Društveno odgovorno poslovanje“. Još od 2006 godine, kao član BSCI-ja (Business Social Compliance Initiative), JYSK se pridržava standardnog „Kodeksa ponašanja“, koji predstavlja uobičajen skup pravila sa popisom posebnih zahteva za dobavljače. „Kodeks ponašanja“ sastoji se od 11 načela za etičko i društveno odgovorno poslovanje. Između ostalog, zabranjeni su: dečji rad, prisilan rad i korupcija, a postavljeni su i visoki zahtevi za sigurnost.
Već nekoliko godina JYSK radi i na povećanju udela održivog drveta u našem asortimanu. U početku, poseban fokus je bio naš baštenski nameštaj, a danas sve drvo iskorišćeno za ovu kategoriju proizvoda dolazi iz šumarstva sertifikovanog od strane FSC-a.
Između ostalog, FSC oznaka znači da drvo potiče od održivog šumarstva, gde se ne seče više stabala nego što šuma prirodno može zameniti, a istovremeno se uzimaju u obzir priroda, životinje i ljudi.\r\nVelika većina JYSK-ovih tekstilnih proizvoda ima oznaku „Oeko-Tex“. Ta oznaka je garancija JYSK-ovom kupcu da proizvod ne sadrži supstance štetne za zdravlje i okruženje.
Generalno, JYSK proverava autentičnost svih sertifikata tekućim kontrolama, na licu mesta, tokom provere kvaliteta i na prijemu prve isporuke novih proizvoda. Ako pošiljka nekim slučajem nije označena ili u skladu sa propisima, proizvodi se blokiraju i neće biti isporučeni u prodavnice.
JYSK je u našem regionu napravio snažnu ekspanziju. Samo u Rumuniji otvoreno je 75. prodavnica i najavljeno je da će ih ukupno biti više od 130. Kako vidite JYSK u Srbiji narednih godina?
Ono što sigurno vidimo je ekspanzija na planiranih 60 objekata u Srbiji, ali i da to nije kraj. Potrebno je neprestano ulaganje i razvoj. U ovih 8 godina, koliko smo na tržištu Srbije, JYSK je postao jak brend i srpski kupac nam je dao poverenje. Na nama je da nastavimo sa ulaganjem u naš odnos i poverenje opravdamo.
JYSK vidim kao prvi izbor kupca prvenstveno u vezi sa proizvodima za spavanje, a potom i za život, bez obzira na odabir načina i mesta kupovine. Mi u JYSK-u verujemo da je ključ uspeha upravo u balansu između online kupovine, koja je u velikom porastu, i inspirativnih mesta za kupovinu, gde kupci uvek mogu dobiti kvalitetnu uslugu i savet.
Uz zaposlene kakve imamo, kao i programe razvoja koje primenjujemo, uveren sam u naš uspeh.