Mi u Lidlu volimo da kažemo – uspeh nije tajna, uspeh je sistem. Zato ni jedan zadatak nije težak ukoliko iza sebe imate odličan sistem koji je spreman da pruži podršku i ljude koji taj sistem čine, a koji svojim radom i doprinosom zaista čine Lidl.
Pet godina poslovanja, digitalne cene i nastavak ekspanzije i investicija kompanije Lidl u Srbiji, bile su samo neke od tema intervjua sa generalnim direktorom kompanije Lidl Srbija KD, Draganom Čigojom.
Kompanija Lidl nedavno je obeležila pet godina uspešnog poslovanja u Srbiji. Koliko se po Vašem mišljenju srpsko tržište promenilo od dolaska Lidla?
Promenilo se tržište, ali menjale su se i okolnosti, poslovna klima, ekonomski uslovi. Sve ovo je verujem zajedno uticalo na to da su se u odnosu na prethodnih pet godina promenile i kupovne navike potrošača. U toku kovida je recimo učestalost odlaska u kupovine opala, dok se recimo sa promenom makroekonomske situacije koja se desila prošle godine i porasta inflacije, menjaju kupovne navike u kontekstu odabira proizvoda koji su sa sniženim cenama, na akcijama i slično. Lidl je sve to vreme, od dolaska na tržište Srbije pratio i prilagođavao svoje poslovne prakse navikama potrošača i aktuelnim okolnostima, i to je recimo ono što bismo mogli reći da je tajna našeg uspešnog poslovanja upravo u ovom periodu od proteklih pet godina.
Ipak, prostor tj. segment poslovanja u kome vidimo da je napravljen značajan iskorak su uslovi i prakse na tržištu rada. Lidl je kao poslodavac pokazao da briga o zaposlenima zaista doprinosi stvaranju i jakog i stabilnog tima, a paket benefita koji kao poslodavac nudimo, među kojima je verovatno najznačajnije privatno zdravstveno osiguranje za sve naše koleginice i kolege pod jednakim uslovima, sigurno je u velikoj meri doprineo pozicioniranju Lidla kao jednog od najpoželjnijih posodavaca u našoj zemlji.
Lidl u Srbiji trenutno posluje sa 70 prodavnica. Prisutni ste u 40 gradova širom Srbije. Koliki potencijal vidite u Srbiji za daljom ekspanzijom?
Otvaranjem naše nove dve prodavnice na Zlatiboru i u Kraljevu na kraju ove godine zaokružili smo i broj naših prodavnica u prodajnoj mreži – 5 godina poslovanja, 70 prodavnica u 40 gradova. Ova su nam otvaranja posebna, jer je upravo otvaranjem prodavnice na Zlatiboru Lidl pokazao da ima senzibilitet u odabiru lokacija koje su i turistički atraktivne, te da broj stanovnika nije uvek presudan faktor. S tim u vezi, potencijal za ekspanziju apsolutno postoji jer širom Srbije još uvek imamo veliki broj potrošača koji sa nestrpljenjem očekuju otvaranje prodavnice u njihovom gradu ili opštini i radujemo se da širenjem maloprodajne mreže stignemo do svakog našeg potrošača širom zemlje.
U Srbiju ste došli sa standard marketima, vremenom ste otišli korak dalje i otvarali Metropol i Retail Park objekte. Nakon pet godina Lidl dolazi i u poslovne centre, pa je tako Lidl otvoren i u sklopu Sava Centra. Koje novine je doneo ovakav tip objekta?
Kao što potrošači već mogu da se uvere, naša prodavnica u Sava Centru je drugačija, a opet ista kao i naše ostale prodavnice. Prodajni prostor, iako standardne veličine, od oko 1.400 metara kvadratnih, je potpuno drugačije organizovan i prilagođen postojećem prostoru. Brojna specifična tehnička rešenja i nestandardni izgled prodavnice nisu ni na koji način ugrozili funkcionalnost i jedinstveno iskustvo kupovine, iako je recimo i enterijer dosta drugačiji i specifičan.
Ono što je takođe drugačije je to da su potrošačima u prodavnici u Sava Centru na raspolaganju potrošačke korpe, što u našim ostalim prodavnicama nije slučaj. Sve u svemu, iako drugačija, prodavnica u Sava Centru nudi potpun Lidl asortiman i to je ono što je nama bilo zaista važno i evo prvi utisci su zaista pozitivni i kada je reč o enterijeru i rasporedu kategorija, tako da verujem da su se naši potrošači već navikli na ove promene.
Za samo nekoliko godina poslovanja postali ste jedan od najvećih maloprodajnih lanaca u Srbiji. Kako gledate na trenutno stanje na tržištu imajući u vidu da ste jedini moderan diskonter koji posluje u Srbiji?
Tržište Srbije, kao i uostalom i evropska i svetska tržišta, u prethodnom periodu pretrpelo je brojne turbulencije koje su kao posledicu imale potrebu za vrlo intenzivnim i dinamičnim prilagođavanjima, kao što smo ranije pomenuli. S tim u vezi, mi u Lidlu smo u prethodnih pet godina, a i nastavljamo tim tempom, svojim dinamičnim i efikasnim procesima uspeli da pored najboljeg odnosa cene i kvaliteta potrošačima ponudimo i jedinstveno iskustvo kupovine koje je u svim našim prodavnicama podjednako, i to su verujem dva razloga našeg brzog rasta i gradnje odnosa poverenja sa potrošačima.
Takođe, asortinam koji je uvek aktuelan i čiji se segmenti i menjaju na nedeljnom nivou, tj. ponedeljkom i četvrtkom, naše prodavnice čine uvek inspirativnim mestom za kupovinu na koje se potrošači rado vraćaju kako bi istražili nove ponude. Trenutno su na primer aktuleni proizvodi iz Deluxe i Favorina asortimana, što u prazničnoj sezoni uvek oduševi naše potrošače.
Kao društveno odgovorna kompanija organizovali ste veliki broj kampanja. Da li bi neke izdvojili i da li možemo da ih očekujemo u istom broju i narednih godina?
Brojni su društveno odgovorni projekti koje smo u prethodnom periodu pokrenuli ili realizovali, a ono što je trenutno aktuelno je da smo upravo rezultate CSR aktivnosti početkom decembra predstavili široj javnosti objavljivanjem prvog javnog Izveštaja o održivom poslovanju koje je rađeno po GRI standardu za 2021/22. godinu.
Teme kojima se kao kompanija koja posluje u Srbiji, ali i kao deo internacionalne Švarc grupe, bavimo u domenu društveno odgovornog poslovanja su brojne – od postavljanja klimatskih ciljeva, smanjenja korišćenja plastike, pa do projekata koji se bave podizanjem svesti o aktuelnim društvenim problemima ili ekološkim inicijativama. Ipak, projekat koji bih ovom prilikom možda izdvojio je „Dobro se reciklažom vraća“, jer je to upravo projekat koji pokazuje da se korišćenjem iskustva i rešenja iz Nemačke i drugih zemalja Evropske unije u velikoj meri može doprineti bržem i efikasnijem uvođenju modela cirkularne ekonomije i na tržište Srbije.
Kako bi kupcima ponudili još povoljniju kupovinu, nastvaljate da potrošačima nudite veliki broj artikala sa sniženim i akcijskim cenama. Kako uspevate da pored poskupljenja i inflacije i dalje zadržite akcijske, ali i redovne niske cene?
Kao što smo potrošačima pre pet godina dali obećanje da ćemo uvek biti pouzdan partner i ponuditi proizvode koji su najboljeg odnosa cene i kvaliteta, to nastavljamo da radimo i sada, naravno, prateći potrebe naših potrošača. Za nas je zato trenutno cilj da nastavimo sa našim potrošačima da gradimo odnos poverenja, te stoga iako su se okolnosti promenile i troškovi poslovanja su se u svim oblastima povećali, kao i nabavne cene, mi se kao kompanija trudimo da povećanje tih cena ne prenosimo u potpunosti 1 na 1 na naše potrošače. Ova odluka nam definitivno otežava poslovanje, ali mi kao odgovorna i stabilna kompanija ne razmišljamo kratkoročno, pa otud i te odluke da budemo tu i da potrošače kroz redovne ali i akcijske ponude ispratimo u periodu koji definitivno nikome nije lak.
Digitalne cene stižu u markete i u Srbiji. Ipak, prvi u Srbiji, Lidl je elektronske cenovne oznake uveo u sve svoje prodavnice. Koje su najveće prednosti još jedne inovacije u retailu?
Kraj kalendarske godine je definitivno za Lidl doneo još dobrih vesti jer smo projekat digitalnih cena uspešno završili i implementirali elektronske cenovne oznake u svim našim prodavnicama. To je svako dobra vest i za potrošače, jer upravo korišćenje digitalnih cena značajno doprinosi smanjenju grešaka pri njihovom postavljanju, te će potrošači uvek i u svakom trenutku na uvid imati tačne i aktuelne cene.
Dodatno, uvođenje digitalnih cena u sve naše prodavnice na još jedan način pokazuje posvećenost kompanije Lidl Srbija društveno odgovornom poslovanju u svim njegovim aspektima jer se „odustajanjem“ od papirnih cena direktno uštedi od oko 21 tone papira koja bi se upotrebila za proizvodnju papirnih cenovnih oznaka na godišnjem nivou.
U Srbiju ste doneli jednu od najvećih grinfild investicija u retailu koja trenutno iznosi više od 550 miliona evra. Da li je i koliko srpsko tržište teško za ulazak?
Mi u Lidlu volimo da kažemo – uspeh nije tajna, uspeh je sistem. Zato ni jedan zadatak nije težak ukoliko iza sebe imate odličan sistem koji je spreman da pruži podršku i ljude koji taj sistem čine, a koji svojim radom i doprinosom zaista čine Lidl. Veliki procenat naših investicija se od dolaska na tržište Srbije odnosio na ulaganja u gradnju i ekspanziju, ali to svakako prati naše planove i dinamiku našeg rasta, tako da ako je po svemu tome sudeći, za nas očigledno ne postoji „težak“ i „lak“ zadatak, već samo cilj kome težimo.
U mnogim evropskim državama ste postali lider u maloprodajnom sektoru, ostavljajući iza sebe svoje najveće konkurente. Da li je Vaš cilj da postanete najveći trgovac u Srbiji narednih godina?
U kontekstu ekspanzije naš cilj je svakako da dođemo do svakog našeg potencijalnog potrošača u Srbiji i rastom maloprodajne mreže stabilnim koracima idemo ka tome. Sa druge strane, ali možda i značajnije – cilj nam je da sa potrošačima ostvarimo i izgradimo poverenje, zato sa ponosom ističemo da je upravo prema poslednjem Gfk istraživanju za 2023. godinu* Lidl na prvom mestu po proceni sveukupnog zadovoljstva potrošača, što je za sve nas veliki uspeh i podsticaj za dalji rad, ali i rezultat koji želimo da zadržimo.
Sve ovo kada uzmemo u obzir, mi smo za sada izuzetno zadovoljni svojom pozicijom na tržištu i rezultatima, a vreme je pred nama i radujemo se da za pet godina ponovo zajedno sumiramo rezultate i analiziramo koliko smo doprineli ostvarivanju oba ova prethodno pomenuta važna zadatka.